Speciale make-up voor roodharigen gaat viraal, aangezien de blekere huidtint, sproeten en vaak rode wimpers en wenkbrauwen het moeilijk maken om geschikte producten te vinden in het reguliere aanbod.
Het merk ‘How to be a redhead’, opgericht door de Amerikaanse zussen Adrienne en Stephanie Vendetti, biedt producten zoals de ‘Finally Have Lashes’-mascara en de ‘Finally Have Brows’-wenkbrauwgel, speciaal ontworpen voor roodharigen.
Roodharigen hebben een gevoeligere huid, en daarom is het belangrijk om make-up te kiezen die geen irriterende stoffen bevat en geschikt is voor hun lichte huid. Merken als Bobbi Brown, Nars, MAC, Charlotte Tilbury, Fenty en MILK Makeup worden aanbevolen als inclusieve merken met goede make-up voor verschillende huidskleuren. Voor roodharigen is het ook belangrijk om een foundation te kiezen die niet te dekkend is, om sproetjes niet te verbergen. Het merk ‘How to be a redhead’ houdt rekening met deze specifieke behoeften van roodharigen.
Roodharigen hebben een gevoelige huid als gevolg van de mutatie van het MC1R-gen, dat de pigmentatie regelt en resulteert in een blekere en dunnere huid. Deze gevoelige huid vereist kalmerende producten en rust. Onderzoeksarts Jetske Ultee adviseert het vermijden van irriterende ingrediënten en het gebruik van ontstekingsremmende stoffen zoals niacinamide, allantoïne, panthenol, vitamine C en E, en andere antioxidanten. Ze benadrukt ook het belang van het vermijden van scrubs en het gebruik van milde reinigers om de gevoelige huid te beschermen.