Fashion

Populaire kledingketen Monki stopt met aanbod voor grote maten: “Was die body positivity dan toch maar platte commercie?”

today27 februari 2024

Background
share close

De Zweedse kledingketen Monki, bekend om zijn trendy collecties, heeft een opmerkelijke stap gezet: na ooit de rode loper te hebben uitgerold voor vrouwen met een maatje meer, haalt het nu de grote maten weer uit de schappen. Hoewel officieel wordt beweerd dat er weinig interesse is, twijfelen modekenners aan deze verklaring. Is plussize mode misschien uit de gratie gevallen? “Dit zal weer tot extra eetstoornissen leiden,” waarschuwt Finne Smets, een styliste met een maatje meer.

In een manifest in 2016 verklaarde Monki nog dat “Multi is the new regular”, waarbij het vrouwen met een maatje meer wilde verwelkomen door kleding aan te bieden tot maat 48. Deze stap werd destijds geprezen door de body-positivitybeweging. Nu, in 2024, lijkt dat positieve beeld te zijn verdwenen. Monki heeft geruisloos de grote maten uit de collectie gehaald.

Styliste Finne Smets, die zelf een maatje meer heeft, uit haar teleurstelling: “Monki stond altijd bovenaan mijn shoppinglijstje. Het was een verademing dat zo’n hippe keten liet zien dat dikkere vrouwen welkom waren. Maar nu voel ik me echt een beetje in rouw.” Hoewel Monki officieel nog geen einde heeft aangekondigd aan de grotematencollectie, lijkt het aanbod wel te zijn verdwenen.

“Het aanbod voor dikke mensen verschraalde de jongste maanden zienderogen en online deden al verschillende theorieën de ronde,” zegt Smets. “Dit is een drogreden. Was het dan toch maar platte commercie dat ze de hand uitstaken naar vrouwen met een maatje meer?”

Modemagazine ‘ENFNTS TERRIBLES’ bevestigt deze vrees: “Het is ‘heroin chic’ wat de klok slaat. Na jaren van inclusie en boodschappen over body positivity zie je weer overal het hyperslanke ideaalbeeld. En hoe je het draait of keert, dat staat toch ver van de gewone mens.” Volgens Smets zal dit leiden tot extra eetstoornissen.

Hoewel Monki beweert dat het aanbod voor grote maten is verminderd vanwege geringe vraag, betwijfelen insiders deze bewering. Retailexpert Gino Van Ossel legt uit: “Als je als groot merk een collectie wil verkopen, moet je zorgen dat je in elke winkel genoeg op voorraad hebt. Reken even mee: een keten die jeansbroeken in vijf kleuren in standaardmaten in de winkel wil hebben, moet al zo’n 700 broeken ter plaatse hebben.”

Hoewel het duurder is om kleding voor grote maten aan te bieden, voelt het als een harde klap voor mensen die zich niet vertegenwoordigd voelen in de modewereld. Smets benadrukt: “Dat kunnen ze toch allemaal wel bedenken vooraleer ze zich als merk op de kaart zetten bij dikkere vrouwen en hun applaus en centen aannemen?”

 

 

Written by: PINK RADIO

Wie is Pink radio

PINK! zorgt dagelijks voor de leukste mix van female artist en het nieuws en de toppics die jou interesseren! Girls just wanne have fun!

Luister digitaal overal

Beluister ons online via alle radioplatformen en
mobile apps, 104.8 FM (Kust) en op DAB+ WVL
of download onze app voor Android en IOS.

Ontdek de socials van PINK!

0%