In Miami, in de Amerikaanse staat Florida, is het grootste cruiseschip ter wereld vertrokken voor zijn eerste reis. “Icon of the seas” heeft met zijn 7 zwembaden, 6 waterglijbanen en tal van ander vertier meer weg van een luxueus drijvend pretpark. De cruisemaatschappij beweert dat het schip ook inzet op duurzaamheid en ecologie, maar daar zijn veel twijfels over.
“Icon of the seas” is het paradepaardje van de cruisemaatschappij Royal Carribean Group. Het luxueuze cruiseschip is 365 meter lang en kan tot 7.600 passagiers vervoeren. Om al die passagiers op hun wenken te bedienen, is er plaats voor 2.350 bemanningsleden.
De passagiers hoeven zich niet te vervelen. Het schip bestaat uit 8 “wijken” verdeeld over 20 dekken. Aan boord vinden we onder meer 7 zwembaden en 6 waterglijbanen, een minigolf, een ijspiste, een klimmuur, een escaperoom, een casino, een theater en meer dan 40 restaurants, bars en lounges. Die serveren het allerbeste uit de verschillende wereldkeukens.
Wie mee wil met dit drijvende pretpark, moet diep in de buidel tasten. Prijzen starten vanaf 1.723 dollar per persoon per week (net geen 1.600 euro). Royal Carribean Group beweert dat het nooit meer kaartjes voor een cruise verkocht heeft dan op de dag dat “Icon of the seas” voor het eerst voorgesteld werd aan het publiek, in oktober 2022.
Jason Liberty, CEO van Royal Carribean Group, beschreef het schip eerder deze week als “de ultieme familievakantie, die vakantiedromen van mensen van alle leeftijden vervult.” En: “‘Icon of the seas’ is het toppunt van meer dan 50 jaar van dromen, innoveren en onze missie waarmaken: de beste vakantie-ervaring ter wereld garanderen.”
Zaterdag is het schip vertrokken voor zijn eerste reis vanuit Miami, in Florida, op een zevendaagse trip “eilandhoppen” in de Caraïben. Voor de maatschappij een glorieus moment, maar toch is er veel kritiek. Cruiseschepen hebben geen al te beste reputatie als het gaat om ecologie, het verbruik van fossiele brandstoffen en de uitstoot van broeikasgassen.
Royal Carribean Group pakt er daarom maar wat graag mee uit dat “Icon of the seas” aangedreven wordt door 6 dualebrandstof-motoren. Die werken op vloeibaar gas (lng, liquified natural gas). Volgens de Cruise Lines International Association komen er door het gebruik van lng minder broeikasgassen in de lucht.
Volgens Royal Carribean Group is “Icon of the seas” 24 procent meer energie-efficiënt dan wordt gevraagd door de International Maritime Organization. Er is brandstoftechnologie en een systeem dat restwarmte omzet in extra energie. De maatschappij zegt dat elke kilowattuur energie die op het schip verbruikt wordt, “grondig bestudeerd is op efficiëntie en vermindering van uitstoot.”
Maar veel experts luiden de alarmbel. “Dit is een stap in de verkeerde richting” zegt Bryan Comer, directeur van het mariene programma van de International Council on Clean Transportation (ICTT). Lng verbrandt properder dan klassieke fossiele brandstoffen, maar er is wel een risico op een grote uitstoot van methaan. Methaan is een broeikasgas dat in de atmosfeer 80 keer meer warmte vasthoudt dan koolstofdioxide (CO2) in een periode van 20 jaar. Eerder van de week kwam het ICTT met een rapport dat suggereert dat schepen op lng veel meer methaan uitstoten dan waar regelgevende instanties van uitgaan.