Health

Nieuwe Joepie Cover met Aaron Blommaert voor JEZ!

today29 februari 2024

Background
share close

Hier is hij dan! De cover van het nieuwe nummer van Joepie, speciaal uitgebracht ter ondersteuning van JEZ!, met niemand minder dan Aaron Blommaert op de voorkant. De glossy keert eenmalig terug naar de schappen, net zoals vorig jaar. Het iconische tienerblad blijft een baken, zelfs voor jonge digital natives. “De nieuwe glanzende versie behoudt de kern van Joepie: een combinatie van een beste vriendin en een vertrouwd dagboek, doordrenkt van expertise.”

De allereerste editie van Joepie verscheen op 27 maart 1973, een tijd waarin zelfs de betonnen snelwegen nog in aanbouw waren en ‘digitaal’ klonk als iets futuristisch uit een sciencefictionfilm. In 2015 verscheen de laatste editie. Maar zie, vanaf dinsdag ligt er weer een frisse versie in de winkels. Met Aaron Blommaert op de cover, die openhartig spreekt over conflicten en pesten. Joost Klein deelt zijn ervaringen over zijn relatie met zijn broertje, terwijl Jez!-gezicht Lee (18) haar verhaal doet over haar worsteling met een eetstoornis. Ook bevat het blad ‘Tips voor meer zelfvertrouwen’, tests zoals ‘Ben jij een aanhankelijk lief?’, en posters van Pommelien en anderen. En natuurlijk, de vertrouwde hartsrubriek, nu omgedoopt tot ‘Seks & Body’.

Isabelle Vandenberghe, voormalig journaliste en hoofdredactrice van Joepie tijdens zijn hoogtijdagen, is enthousiast. “Ook deze glossy nieuwe versie behoudt de kern van Joepie: een mix van een beste vriendin en een vertrouwd dagboek met expertise. Tijdens onze hoogtijdagen waren de verhalen van beroemdheden over hun eigen liefdesperikelen enorm inspirerend – we omarmden Get Ready!, Backstreet Boys en sterke jonge vrouwen zoals Pink en de Spice Girls. Joepie fungeerde ook als een toevluchtsoord, een veilige haven. Wat je zelfs niet aan je beste vriendin zou vertellen, vond je in Joepie. En dat is vandaag opnieuw het geval, wanneer ik er doorheen blader.”

De zorgen van jongeren zijn vandaag de dag eigenlijk niet veel anders dan vroeger. “Erbij willen horen blijft een van de sterkste emoties. Kijk naar een groepje vriendinnen en je ziet identieke kopieën: hetzelfde lange, sluikse haar, dezelfde wijde jeans, dezelfde trendy sneakers. Toen ik zestien was, droegen we allemaal dezelfde Millet-anoraks. Maar het draait nog steeds om de behoefte aan verbinding en jezelf goed voelen. Dat is waar de jongerenactie Jez! over gaat. Tienerangst is van alle tijden en van alle Joepies.”

Het zelfvertrouwen van jongeren wordt tegenwoordig vaak online op de proef gesteld. Vandenberghe merkt op: “Cyberpesten en grooming bestonden destijds natuurlijk niet. Evenmin als chatten, hoewel jonge lezers elke woensdagmiddag de redactie belden. Ik herinner me een interview met een jongen op zijn zolderkamer, een computernerd met een bril die het label ‘nerd’ kreeg opgeplakt, waar destijds nog mee gelachen werd. Door in Joepie te verschijnen en te laten zien dat hij wel degelijk iets te zeggen had, dat hij zelfs heel slim was, werd hij plotseling cool. Zo droeg Joepie bij aan de acceptatie van iedereen zoals ze zijn. Het blad had vele lagen.”

“Misschien is het verschil met vandaag wel dat veel volwassenen destijds nogal neerbuigend deden over tienerproblemen. Vandaag staat het welzijn van jongeren echt op de agenda. Maar eigenlijk zijn hun zorgen hetzelfde als die van ons, zelfs als je al lang geen tiener meer bent, blijft het belangrijk om goede vriendschappen, relaties en een positieve kijk op je eigen lichaam te hebben.”

De legendarische hartsrubriek van Joepie, destijds vaak met rode oortjes gelezen, heette ‘Hart tegen Hart’. Vandenberghe merkt op: “Die werd ook een tijdlang beheerd door de jonge Goedele Liekens. Maar eigenlijk behandelde ze vaak eerder onschuldige thema’s als ‘Help, ik heb acne!’ en ‘Ik durf niet te vertellen dat ik hem leuk vind’, net als ‘De eerste keer masturberen’. Dit zijn dezelfde thema’s die ook in ‘Body and Soul’ aan bod komen, zie ik. Het gaat toch altijd weer over hetzelfde: hormonen die door een jong lichaam razen, waar we antwoorden voor zochten. En ook het papieren boekje informeert. Ik heb al gewerkt voor veel Vlaamse media, maar mijn jaren bij Joepie vond ik oprecht de allerleukste. Want: we deden iets heel bijzonders voor veel jongeren.”

De nieuwe Joepie ligt vanaf dinsdag in de winkels en kost 6 euro. Vorig jaar gingen er 44.000 exemplaren de deur uit. De opbrengst is ook nu weer voor JEZ!, de jongerenactie van HLN, VTM, Qmusic en Belfius die zoveel mogelijk geld wil ophalen voor zo’n 200 ondersteunende organisaties in Vlaanderen en Brussel.

 

 

Written by: PINK RADIO

Wie is Pink radio

PINK! zorgt dagelijks voor de leukste mix van female artist en het nieuws en de toppics die jou interesseren! Girls just wanne have fun!

Luister digitaal overal

Beluister ons online via alle radioplatformen en
mobile apps, 104.8 FM (Kust) en op DAB+ WVL
of download onze app voor Android en IOS.

Ontdek de socials van PINK!

0%