Het Spaanse meesterwerk ‘La Casa De Papel’ domineert opnieuw huiskamers wereldwijd, terwijl de hoofdrolspelers zich voorbereiden op een nieuwe, spectaculaire bankoverval. Zelfs voetballer Neymar is fan. Hoe slaagt deze Spaanse tv-reeks erin om zo’n overweldigend succes te behalen, zelfs beter dan ‘Game of Thrones’?
Met poëtische allure draagt de titel ‘La Casa De Papel’, letterlijk vertaald ‘Het Huis van Papier’, bij aan de charme van de reeks. De overvallers, met namen als Tokio, Berlin, Rio, Denver, Lisbon, Stockholm, Helsinki, Bogota, Marseille en de Professor, weten moeiteloos overal binnen te dringen. Hun doel? Bankbiljetten bemachtigen en de nationale bank van Spanje kraken. Het vijfde seizoen eindigde met een knaller, en de aankomende spin-off ‘Berlin’ belooft een reis door de gouden jaren van het personage Berlin, doordrenkt met witteboordencriminaliteit, romantiek, en humor.
Miljoenen kijkers en een bescheiden investering
De boekhouders achter ‘La Casa De Papel’ glimlachen breed. Met 68 miljoen views was het vierde seizoen het meest succesvolle van het jaar, zelfs overtreffend aan ‘Game of Thrones’ en ‘The Walking Dead’. Opvallend is dat de serie, ooit overgenomen door Netflix voor slechts $2 toen het nog in de rode cijfers stond, uitgroeide tot een fenomeen. De streaminggigant fungeerde als een megafoon, waardoor de serie onmiddellijk in miljoenen huiskamers over de hele wereld belandde.
Internationale aantrekkingskracht
Oorspronkelijk bedoeld voor de Spaanse markt, kreeg ‘La Casa De Papel’ dankzij Netflix een nieuw leven en een groter budget. De serie doorbrak taalgrenzen en bleek wereldwijd populairder dan in Spanje zelf. Volgens professor Dhoest is de aantrekkingskracht te danken aan de typisch Spaanse elementen vermengd met een internationaal toegankelijk format, vergelijkbaar met ‘Ocean’s Eleven’. Dit succes is des te opmerkelijker omdat ‘La Casa De Papel’ beter scoort in de VS, Frankrijk, en India dan in zijn thuisland.
Ondanks het succes is er ook kritiek, vooral op de overwegend mannelijke cast. De makers reageerden hierop door het verhaal te laten vertellen door Tokio, een van de weinige vrouwelijke hoofdrollen. Iconische elementen zoals de rode overalls, het Salvador Dalí-carnavalsmasker en de steun van beroemdheden zoals Stephen King en Neymar dragen bij aan de unieke aantrekkingskracht van ‘La Casa De Papel’.