Kledingketen C&A stopt met het verkopen van kleding via grote webwinkels zoals Amazon, Wehkamp en Zalando. De keten, met meer dan 1.300 winkels in zeventien Europese landen, wil zich namelijk weer volledig richten op de groei van de eigen digitale kanalen.
Voor het bedrijf betekent dit een grote verandering. C&A begon in 2008 voor het eerst samen te werken met externe digitale marktplaatsen. Aanvankelijk was dit alleen met Wehkamp, maar in 2022 werden ook Amazon en Zalando toegevoegd.
Het idee achter deze samenwerkingen was om nieuwe klanten aan te trekken die vervolgens ook naar de fysieke winkels van C&A zouden gaan. Echter, de praktijk bleek anders uit te pakken. C&A meldt dat uit een uitgebreide evaluatie is gebleken dat de resultaten op dit gebied “niet bevredigend” waren.
“Ondanks dat de partnerschappen de inkomsten via de marktplaatsactiviteiten hebben gestimuleerd, hebben ze niet geleid tot de verwachte winstmarges”, aldus de verklaring van de keten. Momenteel worden er nog gesprekken gevoerd met Amazon, Zalando en Wehkamp over wat C&A beschrijft als “een gecontroleerde afsluiting”.