Social media

Jongeren Omarmen ‘Loud Budgeting’ op Sociale Media

today1 februari 2024

Background
share close

Jonge mensen delen massaal hun financiële situatie via sociale media. “Ik ga niet mee uiteten, want ik heb nog maar 5 euro op mijn rekening.” Of: “Ik betaal enkel mijn deel van het diner, want ik vertrek op reis deze maand.” Herkenbaar? Die eerlijkheid over je financiën bij familie en vrienden heet ‘loud budgeting’. Een nieuwe trend bij jongeren. Budgetcoach Djennah Van Nieuwenhove vertelt waarom die zo positief wordt onthaald en hoe jij hem kan toepassen.

Geen nieuwe beauty- of modetrend op videoplatform TikTok deze keer, maar eentje met een financiële invalshoek: ‘loud budgeting’. De term is bedacht door Amerikaanse TikTokker Lucas Battle, wiens filmpje al 1, 5 miljoen keer bekeken is op de app en die talloze anderen heeft geïnspireerd hetzelfde te doen. Hij stelt dat iemand die aan ‘loud budgeting’ doet niet zomaar een uitnodiging voor een etentje afslaat, maar eerder zal zeggen: “Sorry, ik kan niet mee uit eten gaan, anders kom ik deze maand niet rond.” Zo vermijd je als ‘gierig’ bestempeld te worden.

@lukasbattle

Replying to @operelly LOUD BUDGETING IS THE NEW 2024 trend

♬ original sound – Lukas Battle

Het zorgt voor meer openheid en aanvaarding in de maatschappij Een trend die de ‘Budget Brunette’ oftewel budgetcoach Djennah Van Nieuwenhove al even ziet. Vooral onder de generatie Z. “Jonge mensen zijn in het algemeen meer open over alles, van mentale problemen tot nu ook hun financiën. Dat merk ik ook in mijn praktijk. Hoe jonger, hoe eerlijker dat ze erover durven zijn.”

@feelgoodwoo

We asked the woo office how they’re loud budgeting in 2024 🎤 ‘Loud Budgeting’ is a term brought to fame by creator @Lukas Battle when he declared that ‘Quiet Luxury’ is out for the new year. It’s intentional spending. It’s regaining financial agency. It’s definitely not about being frugal at the cost of feeling content, it’s more about making a conscious financial choice that’s wholly yours. As Battle says in the video, “It’s more chic, more stylish and more of a flex than spending money.” #loudbudgeting

♬ original sound – woo

“Oudere mensen die iets meer geld hebben daarentegen, dragen geen opvallende merken en zijn vaak ook stiller over hun financiële status.” ‘Loud budgeting’ wordt dan ook niet voor niets een soort tegenhanger van de quiet luxury-trend genoemd. “Hierbij ga je de situatie dus benoemen zoals die is en je prioriteiten duidelijk maken. Andere mensen zouden dan gewoon zeggen ‘wij gaan niet mee’, terwijl hun budget dé reden is waarom.”

Open en eerlijk zijn over geld tegen familie en vrienden is iets dat de budgetcoach haar cliënten al heel lang aanraadt. “Maar ‘loud budgeting’ gaat nog verder dan dat. Je deelt op sociale media ook wat je verdient en aan wat je hoeveel uitgeeft.”

Als je je geldzorgen met iemand kan delen, valt er heel veel sociale druk weg. Van Nieuwenhove vindt het een positieve trend. “Mensen die minder te besteden hebben of heel bewust met hun geld omgaan, voelen zich zo minder uitgesloten. Ik heb zelf lang in de schulden gezeten en weet hoe eenzaam en onbegrepen je je dan kan voelen. Maar als je dat tegen iemand kan zeggen, valt er heel veel sociale druk weg.”

“Het creëert ook meer openheid, aanvaarding en begrip bij mensen en in de maatschappij. Zo’n trend trekt een dialoog op gang en neemt veel schaamte en taboe weg. Want het maakt een aanvankelijk gevoelig onderwerp als geld meer bespreekbaar en toegankelijker.”

Maar de budgetcoach waarschuwt ook. “Mensen spiegelen zich nogal graag aan andere mensen, zeker op sociale media. Dat iemand met eenzelfde inkomen als jou bepaalde dingen wel of niet kan veroorloven, wil niet zeggen dat jij dat hetzelfde geldt voor jou.”

Daarnaast is de ‘Budget Brunette’ bezorgd over kwetsbare jonge mensen die mee willen doen met de trend. “Ik volg bijvoorbeeld de Facebook-groep ‘Low budget tips en vragen’ en sta versteld van de honderden verschrikkelijke, negatieve reacties die ik daar lees. Ik ben bang voor wat dit met jongeren doet die niet sterk genoeg in hun schoenen staan. Zeker op een leeftijd waar je vaak nog op zoek naar wie je bent als persoon.”

 

 

 

Written by: PINK RADIO

Wie is Pink radio

PINK! zorgt dagelijks voor de leukste mix van female artist en het nieuws en de toppics die jou interesseren! Girls just wanne have fun!

Luister digitaal overal

Beluister ons online via alle radioplatformen en
mobile apps, 104.8 FM (Kust) en op DAB+ WVL
of download onze app voor Android en IOS.

Ontdek de socials van PINK!

0%