Als je merkt dat je de laatste tijd vaker jezelf verwent met kleine luxeartikelen zoals een nieuwe lipgloss, een doosje pralines, of een ander klein geschenkje, ben je misschien ten prooi gevallen aan het ‘lipstick effect’.
Het ‘lipstick effect’ komt voort uit een psychologisch fenomeen waarbij mensen tijdens economisch moeilijke tijden de neiging hebben om kleine luxeartikelen te kopen, zelfs als ze zich geen grote aankopen kunnen veroorloven. Dit fenomeen werd voor het eerst opgemerkt door Leonard Lauder, de voorzitter van beautymerk Estée Lauder, na de gebeurtenissen op 9/11 in 2001.
Uit onderzoek blijkt dat een op de drie Britten (32 procent) het afgelopen jaar een cosmeticaproduct heeft gekocht als traktatie voor zichzelf. Ondanks de stijgende kosten van levensonderhoud, blijven mensen zichzelf verwennen met kleine luxeartikelen zoals lippenstift, foundation, mascara, of blush.
Maar het ‘lipstick effect’ beperkt zich niet tot make-up. Mensen grijpen ook naar duurdere chocolade, een latte van de koffiebar, een afhaalmaaltijd, of een nieuw lingeriesetje, zelfs als ze financieel krap zitten.
Volgens budgetcoach Djennah Van Nieuwenhove heeft dit gedrag een psychologische verklaring. “In tijden van financiële stress voelen mensen zich vaak machteloos en verliezen ze het gevoel van controle. Door zichzelf te verwennen met kleine luxeartikelen, ervaren ze een rush van dopamine en herwinnen ze een gevoel van vrijheid en controle.”
Hoewel kleine luxe-aankopen op het moment zelf goed kunnen voelen, kunnen ze zich opstapelen en uiteindelijk meer geld kosten dan één grote aankoop. Daarom is het belangrijk om bewust om te gaan met dergelijke uitgaven en een budget op te stellen.
Dus, terwijl het prima is om jezelf af en toe te verwennen, is het belangrijk om te erkennen wanneer het ‘lipstick effect’ toeslaat en maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat kleine uitgaven niet uit de hand lopen.