Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, kondigt officieel aan dat gebruikers binnenkort de mogelijkheid hebben om de platforms te gebruiken zonder advertenties te zien, dankzij een nieuw betalend abonnement. De abonnementsfunctie wordt in de loop van de volgende maand gelanceerd in Europese Unie-landen, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein en Zwitserland. Gebruikers die liever niet betalen, kunnen de diensten nog steeds gratis gebruiken met advertenties.
De prijs van het advertentievrije abonnement voor Instagram en Facebook varieert afhankelijk van waar het wordt gekocht. Via het internet kost het 9,99 euro per maand, terwijl het via de App Store op iOS en de Play Store op Android 12,99 euro per maand is, wat wordt beïnvloed door de kosten die Apple en Google in rekening brengen.
In eerste instantie worden alle accounts van Instagram en Facebook in het Accountcentrum van een gebruiker advertentievrij voor de opgegeven prijs. Vanaf 1 maart 2024 wordt echter een extra vergoeding in rekening gebracht voor extra accounts, namelijk 6 euro per maand via het web en 8 euro per maand via iOS en Android. Gebruikers die zowel van Facebook als Instagram gebruikmaken, dienen hiermee rekening te houden.
De introductie van dit betalende abonnement betekent niet dat Meta van plan is om alle gebruikers in de toekomst te laten betalen voor Instagram en/of Facebook. Het bedrijf blijft de voorkeur geven aan gratis gebruikers die advertenties bekijken. Deze maatregel is voornamelijk bedoeld om goodwill te creëren bij Europese regelgevers die privacyregels aanscherpen. Het betalende abonnement zal daarom alleen beschikbaar zijn in Europa.