De Torhoutse Steenweg in Brugge krijgt extra snelheidscamera’s om de bestaande trajectcontrole effectief te maken. Momenteel is de trajectcontrole niet operationeel omdat op verschillende delen van de weg verschillende maximumsnelheden gelden. De toevoeging van extra camera’s zal het controlegebied in tweeën verdelen, waardoor na vijf jaar eindelijk een effectieve trajectcontrole mogelijk wordt.
Al vijf jaar lang zijn er ANPR-camera’s langs de Torhoutse Steenweg, maar ze kunnen hun beoogde doel niet bereiken omdat de maximumsnelheid op bepaalde delen 70 km per uur is en op andere delen 50 km per uur. Burgemeester Dirk De fauw (CD&V) legt uit dat het moeilijk is om te bepalen waar een overtreding heeft plaatsgevonden onder deze omstandigheden.
Het stadsbestuur heeft een voorstel ingediend bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om extra camera’s te plaatsen. De focus ligt op het deel met een maximumsnelheid van 50 km per uur. Hierdoor zou één trajectcontrole worden opgesplitst in twee, waarbij elk deel zijn eigen snelheidslimiet heeft.
Het Agentschap Wegen en Verkeer ondersteunt het voorstel en is bezig met de voorbereidingen voor de installatie van het derde snelheidsportaal. Een exacte timing voor de implementatie en het verwerken van de gegevens door de federale politie is echter nog niet bekend.
Gemeenteraadslid Annick Lambrecht (Vooruit) benadrukt het belang van een effectieve trajectcontrole om de snelheidsovertredingen aan te pakken, aangezien overdreven snelheid nog steeds een van de grootste risico’s op de weg vormt.