Streaming

“Emily is niet welkom in Paris”: waarom Franse hoofdstad zich met man en macht verzet tegen Netflixreeks

today5 februari 2024

Background
share close

De opnames voor een vierde seizoen van de populaire Netflixreeks ‘Emily in Paris’ zijn volop aan de gang in de Franse hoofdstad. Maar de locals zitten niet te wachten op de Amerikaanse Emily, in de vorm van actrice Lily Collins. Op de plaatsen waar gefilmd wordt is met graffiti gespoten in klare taal: “Emily is hier niet welkom.” Waarom lijkt het plots ‘Emily versus Paris’?

Lily Collins (34) en haar kompanen zijn opnieuw afgezakt naar Parijs voor de opnames van ‘Emily in Paris’, één van de paradepaardjes van Netflix. Wereldwijd is de belangstelling voor het programma groot, maar de frustratie van de Fransen is dat ook.

Op het eerste zicht is het nochtans allemaal onschuldig. ‘Emily in Paris’ vertelt het verhaal van een jonge, Amerikaanse vrouw die het wil maken in de reclamesector. Ze maakt haar kinderdroom waar en verhuist naar Parijs, om aan de slag te gaan in de hoofdstad van mode, cultuur en vertier. Ze dost zich uit in extravagante outfits, neemt honderden selfies en spreekt erbarmelijk slecht Frans. Een typische coming of age-reeks, waarin we Europa niet voor het eerst zien door een geromantiseerd, Amerikaans perspectief. Het flamboyante maar sympathieke hoofdpersonage Emily wordt gesmaakt als een croissantje bij de koffie. Maar niet in Frankrijk. Zo bleek weer eens toen Collins eerder deze maand bekendmaakte dat ze aan de opnames van het langverwachte vierde seizoen begonnen was.

“God, niet opnieuw, blijf hier gewoon weg”, verzuchten locals zich in de comments. In Parijs zelf is Emily, ironisch genoeg, namelijk staatsvijand nummer één.

De ooit zo rustige Place de l’Estrapade in de Franse hoofdstad, is sinds de Netflixserie ‘Emily in Paris’ een toeristische trekpleister. Fans poseren er maar al te graag voor de bekende decors, zoals het appartement van Emily of het restaurant van Gabriel (Lucas Bravo). Ook bakkerij ‘Boulangerie Moderne’ waar Emily geregeld een croissant haalt, bevindt zich in deze buurt. Thierry Rabineau, bakker van dienst, is dankbaar voor de extra verkoop, maar de keerzijde van het succes mag stoppen: “Sommige mensen schrijven anonieme en onware commentaren over de bakkerij. Zo schrijven ze dat het ‘te duur en niet lekker is’. Daarnaast schept de reeks de indruk dat ‘Boulangerie Moderne’ synoniem staat voor dure prijzen, die ze niet kunnen of willen betalen. Dat terwijl het een gewone, lokale bakkerij is.”

 

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Lily Collins (@lilyjcollins) 

 

Niet alleen lokale handelaars, maar ook buurtbewoners ondervinden last. Zo werd in rode graffiti de tekst ‘Emily niet welkom’ aangebracht op het appartementsgebouw waar ‘Emily’ woont. De boodschap komt niet echt over, want fans blijven hun selfiesticks bovenhalen. Al wijzend naar de tekst, nemen ze foto’s.

“Elke dag staan hier fans voor de deur, mijn buren worden er gek van. Als ze je zien poseren, jagen ze je weg”, zucht een jonge vrouw die al jaren in het pand woont. Zij vertelt over ‘de realiteit van leven in het ‘Emily in Paris’-gebouw’ op TikTok, en probeert fans van de serie duidelijk te maken dat ze een fantasie najagen. “Het gebouw is helemaal niet zo glamoureus als de serie doet vermoeden, de deur blokkeert elke keer en de isolatie is nihil.”

Niet alleen het gebouw zelf, maar ook omliggende fonteinen, muren en winkelluiken werden beklad met datzelfde opschrift: ‘Emily, we willen je hier niet!’ Of in de meeste gevallen platweg: ‘Emily, f**k off’.

Dat de locals niet echt blij zijn met Emily en haar vrienden, deert de makers duidelijk niet. De kritiek weerklinkt al sinds seizoen 1, en de zender paste geen enkel detail van de reeks aan. Voor Netflix is en blijft ‘Emily in Paris’ een bijzonder interessante show. Gezien de reeks zelfs niet in hun top 20 van duurste shows die gemaakt worden staat, maar wel in de top 10 van meest bekeken reeksen.

 

 

Reden van de lage filmprijs is net omdat de opnames in een bestaande stad plaatsvinden, en er geen sprake is van CGI, stuntwerk of andere dure hoogstandjes. Daarnaast experimenteert de reeks ook volop met product placement. Nog zoiets waarover de meningen van fans verdeeld zijn. In het vorige seizoen is bijvoorbeeld een volledige aflevering over McDonalds te zien, waarin Emily zich uitlaat over de ‘chique, Franse versie van de fastfoodketen’. Nu, menig Europeaan weet dat een McDonalds bij ons er exact zo uitziet als eentje in de VS. Maar dat terzijde. Netflix sloot een deal met de fastfoodgigant, en maakte in de reeks reclame voor het merk, in ruil voor een gulle sponsoring. McDonalds serveerde op hun beurt dan ook speciale ‘Emily in Paris’-menu’s met een zogenaamde ‘McBaguette’.

Een slim idee dat veel geld in het laatje brengt voor de streamingdienst, maar fans bij elke nieuwe episode doet afvragen met wat voor reclame ze dit keer om de oren geslagen zullen worden. “Het past bij het verhaal, want Emily werkt in de reclamesector”, klinkt het enerzijds op X. Maar de kanttekening is: “Het valt zo hard op! Het is alsof je naar een slechte spot zit te kijken. Het maakt ook niet uit of iets nog met Parijs of Frankrijk te maken heeft, ze verzinnen wel een reden om de rommel die ze verkopen aan ons land te linken…”

Dat brengt ons tot het laatste en misschien wel grootste probleem dat de Parijse bevolking heeft met ‘Emily in Paris

 

 

 

Written by: PINK RADIO

Wie is Pink radio

PINK! zorgt dagelijks voor de leukste mix van female artist en het nieuws en de toppics die jou interesseren! Girls just wanne have fun!

Luister digitaal overal

Beluister ons online via alle radioplatformen en
mobile apps, 104.8 FM (Kust) en op DAB+ WVL
of download onze app voor Android en IOS.

Ontdek de socials van PINK!

0%