De kosten voor het transport van elektriciteit zullen vanaf 2025 verdubbelen, wat een stijging van de stroomfactuur tot gevolg heeft. De nieuwe netwerktarieven voor de distributie van elektriciteit via het hoogspanningsnet zijn goedgekeurd door de federale energieregulator CREG. Drastische investeringen voor de energietransitie in de komende jaren zijn de drijvende kracht achter deze tariefverhogingen, met een verwachte toename van het bedrijfsverbruik met de helft tegen 2030.
De stijging van de transmissienettarieven, die Elia mag aanrekenen, zal vanaf 2025 verdubbelen, met verdere stijgingen tot en met 2027. Wat betekent dit voor uw factuur? Energie-expert Alex Polfliet benadrukt dat, hoewel de tariefverhoging significant is, distributie- en transmissiekosten slechts een beperkt deel van de totaalfactuur uitmaken. De impact op een gemiddeld verbruik is jaarlijks slechts enkele tientallen euro’s extra.
Voor degenen die sterk hebben ingezet op elektrificatie, zoals eigenaren van warmtepompen en elektrische auto’s, zal de impact groter zijn. De tariefverhoging maakt deze investeringen minder aantrekkelijk. Een elektrische auto die jaarlijks 30.000 kilometer rijdt, zal vanaf 2025 ongeveer 63 euro extra aan transmissiekosten op de factuur zien.
Een gezin van drie personen met een gemiddeld verbruik van 3.500 kWh per jaar betaalt momenteel ongeveer 43 euro per jaar voor de transmissiekosten over het netwerk van Elia. Deze kosten zullen vanaf 2025 voelbaar stijgen tot ongeveer 80 euro en in 2027 zelfs tot meer dan 90 euro.
Polfliet merkt op dat deze tariefverhoging alleen betrekking heeft op hoogspanningskabels en losstaat van wat distributienetbeheerder Fluvius in Vlaanderen in rekening brengt voor het gebruik van het middenspanningsnet. Fluvius plant aanzienlijke investeringen, en verwacht wordt dat de Vlaamse regulator VREG binnenkort tariefverhogingen aankondigt.