In 2025 staat de Artemis III-missie van NASA gepland, waarbij voor het eerst sinds 1972 astronauten de maan zullen betreden. Een opmerkelijk aspect van deze missie is niet alleen de terugkeer naar de maan, maar ook het feit dat voor het eerst een vrouw deel uitmaakt van het team. Wat deze gebeurtenis nog unieker maakt, is dat NASA heeft gekozen voor het gerenommeerde luxemerk Prada om de ruimtepakken te ontwerpen. (Bron Foto – Prada)
Het is geen toeval dat NASA een van ’s werelds meest geliefde luxemerken heeft gekozen om een nieuwe dimensie te geven aan high fashion, terwijl ze zich voorbereiden om de maan te verkennen. Prada zal verantwoordelijk zijn voor het ontwerp van de buitenste lagen van de ruimtepakken, waarbij ze ervoor zorgen dat het materiaal licht genoeg is om bewegingsvrijheid en flexibiliteit te garanderen. Tegelijkertijd zal de binnenste laag bescherming bieden tegen de onvoorspelbare omgeving van de ruimte.
Hoewel er nog geen foto’s zijn vrijgegeven van de pakken zelf, heeft Prada al een ontwerp klaar. Het merk staat bekend om zijn ervaring met verschillende soorten composietstoffen, waardoor het technische bijdragen kan leveren aan de buitenlagen van de nieuwe ruimtepakken, volgens professor Jeffrey Hoffman, een ervaren astronaut.
Terwijl Prada zich opmaakt voor deze bijzondere taak, herinnert men eraan dat de verwachtingen moeten worden getemperd; elegante patronen zijn niet te verwachten. Het benadrukken van de essentiële functies van de ruimtepakken, Hoffman vergelijkt ze met miniatuurruimteschepen, waarbij het behoud van een goede thermische omgeving cruciaal is voor het handhaven van druk, zuurstofvoorziening en een redelijke temperatuur.
Opmerkelijk is dat dit niet de eerste keer is dat Prada betrokken is bij ruimtegerelateerde ontwerpen. In de jaren negentig creëerde het merk uniformen voor het Luna Rossa-yachtingteam, wat aantoonde dat Prada veelzijdiger is dan alleen bekend te staan om modetrends en stijlvolle shows. De keuze voor deze nieuwe uitdaging illustreert dat Prada bereid is de grenzen van haar vakmanschap te verleggen, en meer te bieden heeft dan alleen iconische handtassen en modeshows.