Actua

De Verborgen Duisternis van Abercrombie & Fitch: Een Val van Glorie naar Schandaal

today3 oktober 2023

Background
share close

In een schokkende onthulling onthult onze mode-expert de duistere kant van het ooit zo populaire supermerk Abercrombie & Fitch. Voormalig CEO Mike Jeffries (79) wordt beschuldigd van seksuele uitbuiting van jonge mannen, waarmee een nieuw schandaal uit de jaren 2000 aan het licht komt. De exclusieve onthullingen van het BBC-programma ‘Panorama’ brengen aan het licht hoe Jeffries jonge mannen seksueel uitbuitte, wat leidde tot een uitgebreid netwerk van getuigen die nu hun verhaal doen. (Bron Fot0 – Netflix)

Een van de slachtoffers, voormalig model Barrett Pall, beschrijft zijn ervaring als vernederend en dehumaniserend: “Ik voelde me als een dier in die kamer. Ik was geen mens voor hen. Ik was een lichaam. Ik werd opgediend en ze konden met me doen wat ze wilden.”

Abercrombie & Fitch, ooit een icoon van de jaren 2000, staat opnieuw in een slecht daglicht. Onze mode-expert onthult de pijnlijke en mensonterende praktijken die schuilgaan achter de perfecte lichamen en de gehypete uitstraling van het merk. Het lijkt erop dat het merk, dat ooit bekend stond om zijn sexy imago, nu onherstelbare schade heeft opgelopen.

Het succes van Abercrombie & Fitch in de jaren 2000 wordt ontrafeld, met de nadruk op het gebruik van seks en exclusiviteit als verkoopstrategie. CEO Mike Jeffries, die het merk nieuw leven inblies in 1997, ontwikkelde een formule waarbij modellen als Griekse goden werden gepresenteerd. Zowel in campagnes als in de winkels stonden gespierde mannen centraal, waardoor het merk een cultstatus bereikte.

Echter, achter de schermen bleek de bedrijfscultuur verrot te zijn. Discriminatie en exclusiviteit waren de norm. Medewerkers van kleur werden benadeeld, terwijl het merk streefde naar een eenzijdig schoonheidsideaal. CEO Jeffries was trots op de selectieve aanpak: “Ons merk is er voor jonge, magere en aantrekkelijke mensen, niet voor iemand met een maatje 38.”

In 2014 begon het tij te keren voor Abercrombie & Fitch, dat in de top tien van meest gehate bedrijven in Amerika belandde. Het merk werd beschuldigd van het in stand houden van een beperkt schoonheidsideaal en verloor snel aan populariteit. De opkomst van de body positivity-beweging en de roep om inclusiviteit leidden tot een verandering in consumentengedrag.

Naast de onthullingen over discriminatie en het promoten van een eenzijdig schoonheidsideaal, raakte het merk ook verwikkeld in het #MeToo-schandaal. Fotograaf Bruce Weber, die cruciaal was voor het sexy imago van Abercrombie & Fitch, werd beschuldigd van ongewenste intimiteiten.

De ondergang van Abercrombie & Fitch werd compleet met beschuldigingen van seksuele uitbuiting door CEO Mike Jeffries. Hoewel het merk sindsdien veranderingen heeft doorgevoerd, zoals een vrouwelijke CEO en het inzetten van plussize en transgender modellen, is het nooit meer hersteld van de schandalen en blijft het een schim van zijn vroegere glorie.

Written by: PINK RADIO

Wie is Pink radio

PINK! zorgt dagelijks voor de leukste mix van female artist en het nieuws en de toppics die jou interesseren! Girls just wanne have fun!

Luister digitaal overal

Beluister ons online via alle radioplatformen en
mobile apps, 104.8 FM (Kust) en op DAB+ WVL
of download onze app voor Android en IOS.

Ontdek de socials van PINK!

0%