Social media

De opkomst van ‘geluidsporno’ in de reclamewereld

today6 februari 2024

Background
share close

We zijn gewend dat reclame vooral visueel is, maar tegenwoordig wint het auditieve aspect terrein. Van het geluid van het openen van een lipglosspotje tot het lepelen van yoghurt, geluid speelt een steeds grotere rol in tv-reclames. Maar hoe effectief zijn gefluister, geritsel en gehijg eigenlijk? Leen Renders van Het Geluidshuis legt het uit.

Reclame is altijd al afhankelijk geweest van geluid, maar wat we nu horen klinkt dieper en voller dan voorheen. Denk aan de ASMR-techniek: Autonomous Sensory Meridian Response, waarbij geluidsprikkels een aangenaam gevoel in het hoofd kunnen opwekken. Een fluisterstem, het zachte geluid van een penseel op een mok, of een spateltje dat door zand gaat, brengen mensen tot rust en worden soms zelfs als plezierig ervaren.

ASMR is al een tijdje populair op sociale media. Denk aan video’s van influencers die op snoep kauwen of zachtjes op objecten tikken. Maar het effect is niet voor iedereen hetzelfde. Sommige mensen worden juist nerveus van deze geluiden, vooral als ze last hebben van misofonie of hoogsensitief zijn.

Nu heeft ASMR ook zijn weg gevonden naar professionele reclame. Combinatie van beeld en geluid is hierbij cruciaal. Op televisie werkt het beter dan op de radio, omdat je de beelden goed moet selecteren. Een hijgende persoon kan bijvoorbeeld plezierig klinken als je daarbij een prachtig landschap ziet, maar minder als ze naast je in de tram staat.

Sommige geluiden zijn klassiekers in de reclamewereld geworden, zoals de ‘krak’ van een Magnum-ijsje of het sissen van bacon in een pan. Maar niet elk geluid werkt voor elk product. Het slurpen van soep zal waarschijnlijk minder goed scoren dan andere geluiden. Toch lijken de mogelijkheden eindeloos, met ketens als Burger King en zelfs IKEA die ASMR-video’s gebruiken in hun reclamecampagnes.

Technisch gezien worden deze geluiden opgenomen met speciale ASMR-microfoons die natuurlijke klanken perfect vastleggen. Het is altijd een kwestie van experimenteren om de beste geluidskwaliteit te krijgen.

 

 

 

Written by: PINK RADIO

Wie is Pink radio

PINK! zorgt dagelijks voor de leukste mix van female artist en het nieuws en de toppics die jou interesseren! Girls just wanne have fun!

Luister digitaal overal

Beluister ons online via alle radioplatformen en
mobile apps, 104.8 FM (Kust) en op DAB+ WVL
of download onze app voor Android en IOS.

Ontdek de socials van PINK!

0%