Winkelketen C&A heeft plannen voor expansie. In de komende drie jaar zullen er honderd nieuwe winkels in Europa worden geopend. Deze groeiplannen markeren een ommekeer van de eerdere trend van afbouw en krimp, waarbij de modeketen de afgelopen jaren het aantal winkels in Europa gestaag heeft verminderd.
Volgens Carsten Horn, de nieuwe directeur van C&A Duitsland, is het nu tijd voor groei, en hij benadrukt dat het bedrijf is getransformeerd sinds 2019. De focus verschuift van lage prijzen naar het modieuze karakter van de kleding, met minder nadruk op het aantal merken en modernisering van de winkels.
De beschikbaarheid van geschikte panden speelt een cruciale rol in deze uitbreidingsplannen, met potentiële groei in stadscentra zoals Hamburg, Berlijn en Oost-Duitsland. Elders in Europa staan steden als Madrid, Amsterdam, Parijs en Milaan op de verlanglijst, evenals groeimogelijkheden in Polen en Roemenië. C&A trekt zich terug uit kleinere steden en sloot vorig jaar dertien winkels in Duitse provinciesteden.
De afgelopen jaren worstelde C&A met een krimpend marktaandeel en een zwakke online-strategie. De nieuwe directeur, Carsten Horn, moet de keten helpen terug te keren naar groei. Duitsland, met een derde van de 1.300 winkels in Europa, staat centraal in deze groeistrategie. De transformatie van het merk heeft ook in België gevolgen gehad, met herstructureringen en de modernisering van het winkelnetwerk, zoals de opening van nieuwe vestigingen in Brussel en Genk.
In België heeft C&A momenteel 99 vestigingen, ongeveer 30 procent minder dan enkele jaren geleden. De keten is eigendom van de Duits-Nederlandse familie Brenninkmeijer.