Ryanair ziet zijn ticketverkoop dalen nadat bekende online boekingswebsites, waaronder Booking.com, Kiwi en Kayak, opeens geen Ryanairvluchten meer aanboden aan hun bezoekers.
De luchtvaartmaatschappij beweert dat “de meeste” van deze boekingswebsites begin december vluchten van de lagekostenmaatschappij hebben geschrapt. Hoewel deze websites slechts “een klein deel” van alle verkochte tickets vertegenwoordigen, heeft dit de bezettingsgraad voor vluchten in december en januari met 1 à 2 procent beïnvloed, en zullen de opbrengsten op korte termijn verminderen.
Ryanair reageert in zijn kenmerkende rebelse stijl door de ticketprijzen te verlagen om het aantal verkochte tickets op korte termijn te stimuleren. Voor 400.000 vluchten tussen januari en maart wordt 10 procent van de ticketprijs afgehaald. Het bedrijf haalt ook uit naar de boekingswebsites, die volgens hen extra kosten zouden aanrekenen, en verwelkomt de verwijdering van Ryanair-vluchten van deze sites.
De reden voor de plotselinge verwijdering van vluchten door boekingswebsites is onbekend, maar Ryanair vermoedt dat het te maken kan hebben met een uitspraak van een Ierse rechtbank die de firma Flightbox verbood automatisch informatie van de Ryanairwebsite te halen en deze aan boekingswebsites aan te bieden. Deze praktijk werd als onwettig beschouwd. Ryanair heeft al langer geschillen met boekingswebsites, en de recente actie wordt beschouwd als een nieuw hoofdstuk in deze aanhoudende ruzie.