Zalando, een van de grootste modewebwinkels in Europa, ervaart problemen met een dalende verkoop en minder klanten. Het Duitse bedrijf heeft een omzetwaarschuwing afgegeven, waarbij ze verwachten dat de verkoop in 2023 met 0,5 tot 3 procent zal dalen. Dit is slechter dan de eerder voorspelde omzetdaling van ‘hoogstens’ 1 procent. Daarnaast is het totaal aantal Zalando-klanten licht gedaald tot iets meer dan 50 miljoen.
Zalando wijst naar verschillende oorzaken, waaronder de extreem warme septembermaand, die klanten ontmoedigde om herfst- en winterkleding online te kopen. Daarnaast ondervindt het bedrijf strategische uitdagingen door toenemende concurrentie uit China, met bedrijven als Shein en nieuwkomer Temu die modeartikelen aanbieden tegen dumpprijzen.
Analisten merken op dat als de verkoop niet verbetert in de laatste maanden van 2023, investeerders zich zorgen kunnen maken over de voortzetting van deze dalende trend in 2024. Zalando reageert op de toenemende concurrentie door het aanbod van luxemerken uit te breiden en kosten te drukken door het logistieke netwerk open te stellen voor andere merken en webshops. Ondanks de dalende verkoop blijven de operationele winstvooruitzichten onveranderd dankzij de dalende logistieke kosten. Beleggers uiten echter bezorgdheid over de dalende brutowinstmarge, die van 39,1 naar 36,7 procent is gedaald, resulterend in een daling van de aandelenwaarde met meer dan een derde sinds het begin van het jaar.