De Londense Youtubers Josh Pieters (30) en Archie Manners (30) hebben geld weten te besparen door naar Polen te vliegen en daar hun boodschappen te doen. Voor hun YouTube-kanaal ‘Josh & Archie’, met bijna 1,5 miljoen abonnees, kochten ze een winkelkar vol met 135 producten die de Britse overheid gebruikt om de inflatie te berekenen in een Lidl in Londen. Hun boodschappen kostten daar £164,74 (€189,14).
Ondanks de £56,58 (€64,96) reiskosten, inclusief Ryanair-vluchten, bagage, bustickets en hostelverblijf, bleek hun winkelkar in de Poolse stad Poznan slechts £96,75 (€111,08) te kosten. Hiermee boekten ze een bescheiden winst van £11,14 (€12,79), maar moesten ze nog wel hun boodschappen terug naar het VK krijgen.
Josh gaf toe dat het idee “nogal onhandig” was, maar het was bedoeld als een statement over de hoge kosten in het VK. Ze wilden laten zien hoe goedkoop het was om door Europa te vliegen. De stunt leverde niet alleen winst op, maar ook aandacht op hun YouTube-kanaal, met tienduizenden views en “betaalde promotie” aan het begin van de video.