Na twee jaar zijn we er nog niet helemaal vanaf: de videomeetings. Ze zijn handig en snel, maar hebben ook negatieve gevolgen, waarschuwen psychologen. Ze leiden tot een constante focus op het eigen uiterlijk, iets wat volgens onderzoek schadelijk is voor onze mentale gezondheid. Opvallend: dat blijkt vooral bij vrouwen een probleem te zijn.
Van selfies tot videocalls: we worden vaker dan ons lief is via een scherm met ons gezicht geconfronteerd. De Amerikaanse psychologieprofessor Jamie Goldenberg is gefascineerd over wat videovergaderingen doen met ons zelfbeeld. Volgens haar begint het allemaal bij objectivering, zegt ze op wetenschapswebsite ‘The Conversation’: dat betekent letterlijk gezien of behandeld worden als een object.
Vrouwen zijn vaker het slachtoffer van objectivering. Jonge meisjes groeien op in een cultuur die hun uiterlijk voorop stelt, waardoor ze al op vroege leeftijd het idee krijgen dat ze objecten zijn. Voorbeelden in de reclame zijn talrijk, vooral als het gaat over seksuele objectivering. Zo is er als extreem voorbeeld de reclamecampagne voor de parfum van Tom Ford in 2007, die een flesje mannenparfum tussen borsten toont. Het vrouwelijk lichaam wordt onnodig geseksualiseerd en herleid tot etalagepop. Haar lichaam is niets meer dan een promo voor het flesje parfum. Misschien niet meer van deze tijd, maar Jamie Goldenberg stelt dat we nog steeds in een cultuur leven die prioriteit geeft aan het uiterlijk.
Dat maakt dat vrouwen zichzelf als een object gaan zien: aan ‘zelfobjectivering’ gaan doen dus. Die neemt toe als een vrouw onder meer veel in de spiegel kijkt of veel selfies neemt. Bij een virtuele vergadering gebeurt onrechtstreeks hetzelfde: vrouwen zien zichzelf nu nog vaker op beeld als een ‘object’. Verschillende studies toonden aan dat zulke zelfobjectivering onze mentale gezondheid sterk kan beïnvloeden.